נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.

כלבים גזעיים: הבנת התכונות והמאפיינים של גזעים שונים

כלבים גזעיים

שוק מכירת הכלבים הגזעיים מצריך עין ביקורתית ומודעת, מאחר ולא אחת כלב שמוצג כ"גזעי" הוא למעשה כלב מעורב, הנושא תכונות ומאפיינים שאינם תואמים לגזע אליו הוא לכאורה משתייך. אז מהם התכונות והמאפיינים של גזעים שונים? במאמר הבא נעשה לכם סדר.

 

על פי מה מסווגים כלבים גזעיים?

ה- FCI, הפדרציה הבינלאומית לכלבנות, מעמידה קריטריונים שונים המהווים אבני בוחן לבחינת "גזעיותו" של הכלב. הפדרציה מסווגת את גזעי הכלבים השונים לעשר קבוצות, תוך התייחסות לתכונות ולמאפיינים הנוגעים להיבטים חיצוניים בנראותו של הכלב, וכן להיבטים סמויים יותר כמזגו של הכלב. נתמקד בקריטריונים הבולטים שבהם:

כלבים מסווגים

בראש ובראשונה- מראה חיצוני

נכון שלא צריך להסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו. ועדיין, המראה החיצוני של הכלב הוא הקריטריון הראשון לבחינת השתייכותו של הכלב לגזע מסוים. לכל גזע מוגדרים מאפיינים חיצוניים ההכרחיים לסיווגו לאותו גזע. בין מאפיינים אלה נמנים מבנהו, גובהו ומשקלו של הכלב, מרקם וצבע פרוותו, מאפייני תווי פניו, סוג וצורת זנבו, אפו ואוזניו של הכלב וכדומה.

כך למשל, פודל טוי ננסי, מן הכלבים הגזעיים הפופלאריים ביותר, הינו כלב קטנטן השוקל בין 1.5-3 ק"ג וגובהו אינו עולה על 25 ס"מ. לעומתו, דני ענק שוקל בין 54-90 ק"ג וגובהו יכול להגיע לכ-90 ס"מ.

 

עניין של טמפרמנט

קריטריון מרכזי בקביעת הגזע אליו הכלב משתייך הוא מזגו של הכלב. לכלבים מגזעים שונים ישנן התנהגויות שונות וניתנות לניבוי. גזעים מסוימים מתאפיינים במזג נוח. כלבים אלה נעימים יותר לבריות ונינוחים יותר. לעומתם, גזעים אחרים מתאפיינים בפעלתנות יתר, בשובבות ואף בתוקפנות. הפיטבול, או בשמו המלא, אמריקן פיטבול טרייר, לדוגמא, נחשב לכלב בעל מזג פעלתני, אשר עשוי להיות אף תוקפני. לעומת זאת, הבאסט האונד, ידוע ככלב בעל מזג נוח, רגוע ומסור.

הטמפרמנט של הכלב

אילוף זה שם המשחק

על אף שאנו רגילים לראות כלבים במרחב המשפחתי ואף במרחב העירוני, חשוב לזכור שמקורם בטבע, וכי ללא מעט כלבים יש נטייה מולדת לתוקפנות. אף על פי כן, מידת התוקפנות של הכלב אינה מצביעה בהכרח על היותו קל או קשה לאילוף.

אכן, אחד המאפיינים לסיווג גזע הכלב מתייחס לתגובתו לאילוף. ישנם כלבים שניתן לאלף, בעוד שכלבים אחרים מתאפיינים כקשים יותר לאילוף. הגולדן רטריבר, למשל, הוא כלב צייתן ונעים שנחשב לקל לאילוף. לא מפתיע שכלב זה שימש למשימות שונות כמו הבאת שלל הצייד. לעומתו, הכלב האפגני, ממשפחת כלבי הרוח נחשב כקשה יותר לאילוף.

 

לסיכום

ההבחנה בין כלב גזעי לכלב שאינו גזעי אינה עניין של מה בכך, וסיווג גזעו של הכלב כולל קריטריונים שונים כמראה החיצוני של הכלב, מזגו, תגובתו לאילוף וקריטריונים נוספים. הבנת התכונות והמאפיינים של כל גזע, פרט להיותה מרתקת, היא משמעותית ולעתים מהווה גיים צ'יינג'ר של ממש בבחירת בעלים בכלב מגזע מסוים והתאמתו לצרכיו.

כלבים גזעיים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כלבים